حرفهای شاید بی پردۀ آزیتا

حرفهای شاید بی پردۀ آزیتا Instagram
بایگانی
آخرین نظرات
پیام های کوتاه
  • ۱۶ ارديبهشت ۹۳ , ۱۹:۰۹
    Boooooooo
  • ۱۶ ارديبهشت ۹۳ , ۱۹:۰۹
    Boooooooo
۱۳
ارديبهشت ۹۵

 

امروز بعد از درد بی تاب کننده ای که عصربه سراغم اومد و از شدت استیصال و زورِ درد ، رفتم ماساژ که بلکم آروم شه ،به یه نتیجه ای رسیدم که درد در بدن من از بین نمیره ، فقط از جایی به جای دیگر منتقل میشه :| از کمر به گردن ، از گردن به کتف از کتف به زانو از زانو به مچ دست از مچ دست به شونه از شونه به لگن :/ خدا میدونه از لگن قراره کجا بره .... 

عصر که از عطاری روغن شترمرغ گرفتم ، پرسیدم اصله؟؟ فروشنده ، که خانم مهربون و خوشروییه و منو که مشتری ثابت و پایه مغازشم هم میشناسه گفت آره دخترم ، از کسی میگیرم که خودشون پرورش شترمرغ دارن ، الان که زانو و دست و گردن و لگنم رو روغنکاری کردم و یه نیم ساعتی ازش گذشته به حرف خانمه ایمان آوردم از بس دستم بو شترمرغ میده :))) نخند!! شترمرغ تا حالا بو نکردی؟؟ 

از نامبرده پرسیدند تو را چه میشود ؟ کجایت درد میکند ؟ گفت هَمم >_<

 
فیبرومیالژی Fibromyalgia بیماری است که مشخصه آن درد در بسیاری از نقاط بدن همراه با احساس خستگی است. فیبرومیالژی یک بیماری مزمن است که مفصل را گرفتار نمیکند.

فیبرومیالژی از اختلاط سه کلمه فیبرو Fibro ( به معنی بافت همبندی است که تاندون ها و رباط ها را میسازد) و می My ( به معنی عضله است) و الژیا Algia (به معنی درد است) ساخته شده و از لحاظ لغوی به معنی دردی است که در عضلات و تاندون ها وجود دارد. با این حال به نظر میرسد منشا مشکل در عضله و تاندون نبوده و در واقع در مغز و سیستم عصبی است ولی درد در نهایت در روی عضلات و تاندون ها حس میشود.

 

علت فیبرومیالژی چیست

علت فیبرومیالژی به درستی شناخته شده نیست. تحقیقات نشان داده که بیماران مبتلا به فیبرومیالژی دچار تغییراتی در سطح نوروترانسمیترها Neurotransmitters در مغز و اعصاب میشوند. نوروترانسمیترها مواد شیمیایی خاصی هستند که نوسط اعصاب تولید شده و نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی دارند. 

در این بیماری مقدار یک نوروترانسمیتر بنام سروتونین Serotonin در مغز کم میشود. همچنن این بیماران در مایع مغری نخاعی Cerebrospinal fluid خود (مایع مغزی نخاعی مایعی است که اطراف مغز و نخاع را فرا گرفته است و در واقع مغر و نخاع در آن غوطه ور هستند) مقادیر بالاتری از یک ماده شیمیایی به نام ماده پی Substance P دارند. این ماده هم در انتقال پیام های درد تاثیرگذار است. 

 

به نظر میرسد افراد مبتلا به فیبرومیالژی به پیام های دردی که به مغزشان میرسد حساسیت بیش از معمول دارند. در واقع فشارهایی که در افراد معمولی موجب درد نمیشود در این افراد ایجاد درد میکند.

بیماری فیبرومیالژی در دو درصد مردم دیده میشود. در زنان هفت برایر شایعتر از مردان بوده بطوریکه بیش از 80 درصد بیماران از خانمها هستند و بیشتر در سنین 55-25 دیده میشود. 

 

فیبرومیالژی تغییر ساختاری در بدن ایجاد نکرده، موجب تغییر شکل اندام نمیشود و به مفاصل آسیبی نمیزند. شدت علائم این بیماری متغیر است. گاهی اوقات علائم بیماری برای چند ماه یا چند سال محو شده ولی بعد از مدتی دوباره برمیگردد. کیفیت زندگی در این بیماران به علت درد مزمن و ناتوان کننده ای که ایجاد میکند دستخوش تغییر میشود.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۳
آزیتا م.ز

نظرات  (۱۰)

۱۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۶:۰۵ احسان خواجه مرادی
ایشالا به حق جمال بی مثال شترمرغ ؛ زودتر خوب شی خانم دکتر....
پاسخ:
مچکرم :))))
منو درد دکتر کرد و دیگر هیچ ... 
۱۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۱۴ گمـــــــشده :)
ای بابا..ه بد...:|
ولی شترمرغه باحاله ها..
پاسخ:
خیلی نازه :)
اسمش چه با کلاسه :/
اون سری مضراب به من گفت روغن کرفس هم موثره!!

پاسخ:
اوهوم ممکنه 
گمونم یه کم از حساسیت مغزت به پیام درد، سهم من بوده خیال کردی خوبه و سهمم رو برداشتی!!!
شکلک آدمی که چهارتا از استخون های کف پاش جابجا شده بود و روی هم افتاده بود، اما اینقدر حس درد تو وجودش کمه که متوجه نشد و یه هفته ای با همون پا پیاده روی یک ساعت و نیمه می کرد تا این که انگشتاش قوس برداشت رو به داخل و فهمید یه مشکلی هست انگار!!!
تازه وقتی هم جابجاش می کردن استخون ها رو فقط حس کردم پام یه کم داغ شد فقط!!!
پاسخ:
اووووو مای گاد ... تو مریضیه برعکس منو داری .. واقعا حاضرم نصف این همه حساسیت به درد رو بهت بدم ... من که مردم از بس همه جوره درد کشیدم :///

به حق همین وقت عزیز امیدوارم دردهات در به در بشن
میگن هر چیزی به اندازه اش خوبه ها. درد واقعا چیز بسیار مفید و خوبیه ولی دیگه نه انقدرش!
راست یه اعترافی هم بکنم: من خیلی وقتها که جایی ایم درد میگیره یادم به تو میفته و شکر خدا میکنم که همون یه درد رو دارم. یعنی وقتی این همه دردی که داری رو متصور میشم به دردای خودم عجیب راضی میشم.
پاسخ:
الان که خوب فکر میکنم میبینم من هیچ تصوری از یه روز بدون درد ندارم :/ امیدوارم واقعا روزی برسه که تجربه اش کنم ...
تنت سلامت باشه علی جان
امیدوارم خدا سلامتی بهتون بده
پاسخ:
خیلی ممنونم تن شما هم سلامت
۲۴ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۴۱ ستاره ی باران جاودان
ان شاءالله زودتر خوب شین بانو
پاسخ:
ممنونم 
سلام
من از طرق وب نگار[سرو روان] که مشکل مشابه تو رو داره اومدم اینجا و ناراحت شدم بابت این درد و رنج بزرگ!
ان شالله به زودی شفای کامل بگیری و دیگه درد و رنجو تجربه نکنی
پاسخ:
ممنونم تن شما سلامت
البته من سالهاشت دچار هستم اما روحیه ام رو سعی کردم حفظ کنم چون اتفاقا این بیماری ارتباط بسیار مستقیم با اعصاب و حال روحی داره
۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۱۷ آقای سر به هوا ...
متاسفانه تو پزشکی خیلی عقبیم :(
پاسخ:
تو کدوم کار دقیقا جلوییم؟؟ -_-

پزشکی دقت و انسانیت میخواد
قانون پایستگی درد:))
جدا از شوخی ایشالا خوب خوب شی
پاسخ:
واقعا هم
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">